Termékek

Erre kevesen gondolnak, akik elektromos autóra vágynak

2017.08.01.

A közúti közlekedés fejlesztése részben az elektromos autóktól hangos, és mi magunk is egyre több zöld rendszámos autót látunk a városi utakon.

A legtöbbször arról beszélünk, mennyibe is kerül egy elektromos autót megvásárolni, vagy hogy van-e elég nyilvánosan használható töltőállomás egy országban vagy egy-egy városban. Mindkettő fontos kérdés. Van azonban még egy terület, ami nagyban elősegítheti vagy hátráltathatja az elektromos autók terjedését, ez pedig az otthonunk (házunk, lakásunk, bérleményünk) elektromos állapota.

Maradi István villamosmérnök írását közöljük.

Az otthoni töltés fontossága


Azzal a legtöbb szakértő egyetért, hogy az elektromos autózás a jelenlegi akkumulátoros fejlettség mellett a városi forgalomban alkalmazható a legjobban. A maximum néhány száz kilométeres hatótávolság ideális eszköz a napi 40-80 kilométert városban autózók számára. Viszont általában úgy érkezünk haza, hogy a "villanytank" részben vagy teljesen üres.

Ha valaki elektromos autóval rendelkezik, az otthoni, általában éjszakai töltés a legfontosabb energia forrása a következő napi közlekedéshez. Kicsit hasonlóan a mobil telefonunkhoz: ha éjszaka feltöltöttük, a másnapi munkanapot nagy valószinűséggel kiszolgálja a telefonunk (vagy az autónk).

Ha azonban otthon nem tudjuk éjjel feltölteni az autót, akkor a reggel a szűkösen elérhető nyilvános töltők keresésével indul, valamint a logisztikával, hogyan tudjuk levinni, majd elhozni az autót onnan. A munkhahelyi töltés, ha elérhető, egy ajándék. Viszont keveseknek adatik meg egyelőre.

Akik a legnehezebb helyzetben vannak


Relatíve a legkönnyebb helyzetben a családi házban élő villanyautósok vannak. Egy villanyautó legkisebb töltési teljesítménynél (ami általában az egész éjszakát igénybe veszi egy teletankhoz) 10 amper váltóáramot vesz fel a garázsban lévő aljzatból. Napi használathoz általában a családi házas tulajdonosnak is kell kisebb-nagyobb változtatást végezni otthon, hogy ne akadjon össze a fogyasztás a klíma vagy a konyhai sütő-főző eszközök teljesítménye között. Kezdetben előfordulhat, hogy amikor a villanyautó hazaérkezik és felcsatlakozik a hálózatra, annak a fázisnak a fogyasztói mind lekapcsolnak a túlterheléstől ("lever a biztosíték"). De ez nagyobb fájás nélkül megoldható. Van olyan villanyautó tulajdonos, aki saját beszámolója szerint éjszaka két középkategóriás villanyautót is fel tud tölteni 100-150 km kapacitásra egy 32 amperes fázisról úgy, hogy közben otthon a szokásos eszközöket is használják (szárítógép, mosógép, indukciós főzőlap).

Mivel a ház tulajdonos általában maga dönt egy beruházásról, családi házban az sem lehet gond, ha hálózatot vagy kismegszakítót kell bőviteni. Ő dönt, ő finanszíroz. Ha például egy Tesla elektromos autóhoz szeretne 3x32 amperes (22 kW) csatlakozást felszerelni a tulajdonos, akkor akár hálózatbővítésre is szüksége lehet a telken belül és a telken kívül is. Ez már nagyobb idő és anyagi ráfordítás is egyben (akár 500 ezer forint nagyságrendű beruházás is lehet). Ezért mielőtt bárki otthonra vesz egy villanyautót, nézze meg az otthoni rendszereit annak érdekében, hogy ne érje meglepetés, ha arra is költenie kellene.

Ha véletlenül az utcában mindenki átállna elektromos autóra, a villamos művek kerülhet olyan helyzetbe, hogy bővítenie kell majd az utcai kapacitásokat (transzformátort vagy leágazásokat). Az eddig olvasott nyilatkozatok szerint az elektromos művek foglalkozik a kérdéssel, és állításuk szerint még kellene növekednie a villanyautó ellátottságnak, mielőtt a szolgáltató oldalán gond jelentkezne. Érdekes lesz majd látni, hogy a fogyasztás felfutása vagy az előkészületek haladnak-e majd gyorsabban. Itt nem csak az átlagfogyasztásról beszélünk, hanem lehet olyan helyzet hogy négy-öt villanyautó érkezik haza egyszerre este hatkor, és kezdik meg a töltést. Ehhez akkor és ott kell megfelelő kapacitás, nem elég az átlag teljesítmény megléte.

A társasházas elektromos autós töltés a nehezebb dió. A potenciális villanyautó vásárlók körét biztosan szűkíti az a helyzet, ha nincs garázs a lakáshoz. Ma valószinűleg jó döntést hoznak azok, akik saját parkolóhely (és töltőhely) nélkül nem vesznek villanyautót. Csak nyilvános tőltőre alapozni a napi forgalmat ma még kockázatos.

A teremgarázsos társasházakban a mai kivitelezési megoldások szerint szinte biztosan nincs olyan aljzat az autó közelében, ahonnan a szokásos 10-16 amper áramerősségnél nagyobbat lehetne vételezni. Egy Nissan Leaf (vagy akár a többi villanyautó) optimális töltéséhez a tulajdonos szeretne legalább 32 ampert használni. Így néhány órás otthon tartózkodás után is értelmes mennyiségű "üzemanyaggal" lehet elmenni otthonról, nem kellene 8-10 vagy akár több órát várni hogy meglegyen a 100-200-300 kilométeres hatótávolság.

Ez a nem mindegy!


A hálózat bővítés egy társasházban általában nem egyéni kérdés. Ha egy profin működő társasházban laknánk, akkor a közösség együtt döntene (majd) arról, hogy minden autóbeálló helyhez kiépíti a megfelelő (legalább 32 amperes) villanyautó töltő helyet. De az élet általában nem ilyen, így marad az egyéni bővítés megoldása. Ez viszont jelenthet a házon kívüli bővítési igényt is, jelentősen megdrágítva az egyén beruházás igényét. Bizonyos bővítésekhez pedig a közösség beleegyezése kell, ami idő és néha jelentős ellánállás leküzdését kívánja. Ha a közösség számára mi végeztünk el bizonyos bővítést, mindig kérdéses annak későbbi finanszírozása, vagy egy lakáscsere esetén annak megtérülése. Villanyautós tapasztalat, hogy általában elég sok gerilla munka szükséges a lakók egyenkénti meggyőzéséhez annak érdekében, hogy egy saját mérős leágazást lehessen létesíteni a garázsban a saját autónk töltéséhez.

Nem kell meglepődni, ha a lakáshirdetéseknél a közeljövőben megjelenik majd egy added-value:

 

Van-e elegendő teljesítmény villanyautó töltéshez? Eladó lakás 2 villanyautó töltésére elegendő kapacitású mélygarázsos beállóval. Vagy hasonlók.


Az építtetők számára is feladat, hogy az újonnan épülő mélygarázsok már a tervezés fázisában számoljanak azzal, hogy ott villanyautókat, sokszor nagy (és egyidejű) teljesítmény igénnyel szeretnének tölteni. Egy luxus lakóparkban nem lesz ritka, hogy egy időben három-négy Tesla is töltésre vár majd.

A jó hír: egy sor kreatív töltési megoldáson dolgoznak a fejlesztők. Például egy mélygarázsban egy számítógép össze tudja hangolni hogy melyik autó mekkora töltést kap majd, és a szűkös kapacitással több autót képes koordináltan tölteni. Reggelre mindenki tele tankkal indulhat. De ehhez is kell társasházi beruházás. Hasonló az éjszakai áramos töltés megoldása is: olcsóbb árammal éjszaka tölteni, mindenkinek jó lehet. A napelemekkel megtermelt olcsó áramot is felvehetik a villanyautók akkumulátorai. Csak legyen otthon mindehhez infrastruktúra.